Klachten en oorzaken

Verkleurde tanden
Aanslag op de tanden vormt zich via kleurstoffen uit bepaalde dranken en voedingsmiddelen of via roken. Tandaanslag wordt met de gebitsreiniging verwijderd. Intrinsieke verkleuring diep in het glazuur getrokken kan alleen via bleken van de tanden worden verwijderd.

Tandplaque
Wanneer u wat gegeten of gedronken heeft vormt zich op de tanden en kiezen een dun laagje, de tandplaque. Indien dit laagje langer dan 24 uur op de gebitselementen aanwezig is, is de samenstelling zo veranderd dat door de aanwezigheid van bacteriën er afgifte ontstaat van schadelijke stoffen.

Bloedend tandvlees
Wanneer gedurende langere tijd dit laagje op de gebitselementen aanwezig is, kan de tandplaque door stoffen uit het speeksel hard worden. Het laagje wordt dan tandsteen genoemd. Tandsteen maakt het tandoppervlak ruw. Op een ruw oppervlak hecht zich weer sneller tandplaque. Er ontstaat een vicieuze cirkel van plaque, tandsteen en tandvleesontsteking. Met als mogelijk gevolg het ontstaan van pockets, abcessen en onderliggend botverlies. Parodontitis Lees meer over de behandeling van Parodontitis

Gevoelige tanden
In de tandplaque kunnen bepaalde bacteriën ontstaan, die suikers omzetten in zuren. Deze zuren ontkalken de tanden en kiezen, waardoor er gevoeligheid voor koud en warm kan ontstaan. Duurt dit cariësproces langer dan ontstaat er zelfs een gaatje. Bovendien veroorzaken zuren in voeding en dranken ook direct glazuur en tandbeenafbraak. Erosie